Евроатлантически сговор?
(опит
за политико-историческо сравнение)
Преди 100 години, на 10 август 1923
г. се образува известният в българската история крайно десен фашистки
Демократичен сговор. Той е създаден чрез сливането на няколко крайнодесни
либерални партии и фашистки организации
и движения. Демократическата, Радкалдемократическата и Обединената
народно-прогресивна (обществено известна като банкерската – б.м.) партия се
обединяват в Съюз за демокрация. На 10 август 1923 г. Съюзът за демокрация се
обединява с фашисткия Народен сговор, в който преди това се е влял фашисткият
Български народен съюз „Кубрат“ (БНСК). Те подкрепят първото правителство на
Ал. Цанков, съставено от министри от формално безпартийни интелектуалци и
военни. Ръководно положение в демократическия сговор имат ген. Вълков и проф.
Ал. Цанков, но формално в Изпълнителното бюро са по двама представители: Кимон
Георгиев и проф. Т. Кулев (Народен сговор), Венелин Ганев и К. Миланов
(Обединена народно-прогресивна партия), Р. Маджаров и Ал. Гиргинов
(Демократическа партия) и Петко Стоянов и Никола Найденов
(Радикалдемократическа партия). В тази сглобка (сговор) с активна роля и
позиция през първите дни и след 1926 г. е банкера Ат. Буров.
Демократическия сговор се появява като
партия, която продължава промяната в България, станала с военно-фашисткия
Деветоюнски преврат. Формирането на тази нова продължаваща промяната сглобка
(нова партия) протича през множество трудности, дискусии, дрязги и
противоречия, но най-накрая постига формален сговор в името на това да
управлява и да се превърне в единна и мощна дясна реакционна партия. Но
исторически през следващите години поради вътрешните противоборства от него се
отделят партии и се създават нови, докато през 1934 е прекратена след преврата
на 19 май 1934 г., заедно с всички други партии. Сговорът става чрез
преодоляване на старите омрази, противоборства и напрежения и чрез самоограничаване
на полето на своята дейност и вкарване в политиката на челни места на нови
лица. Програмата на Демократическия сговор е основана на идеите заложени в
документите (програмите) на Радикалната партия
и на правителството (В-к „Миръ“, бр. 6951 от 11 август 1923 г.). След
Септемврийското въстание тази партия в 21 ОНС функционира под ръководството на Малкия
конвент (група действащи и запасни офицери, налагащи решенията в Народното
събрание), приел крайно реакционния закон за защита на държавата (33Д). Управлението
на Демократическия сговор се прочува с провеждания в страната терор, а
министър-председателят е определян в Европа като „кръволока Цанков“. Формално
това е демокрация, но използваща сила, насилие и терор, милитаризация и
паравоенни организации. Демагогски се явява като партия за осигуряване в
страната на ред и порядък, ред и законност.
В историческото развитие на страните
има множество моменти със сходни явления, макар с многогодишна дистанция. Те не
са копие едно на друго, понеже са проявления в различни обществени условия, в
различни етапи на развитие на обществото, в различна международна обстановка, с
различна външна форма и изява, и с различни действащи лица и лидери, но с
твърде сходно съдържание. И оттук е аналогията между Демократичен сговор и Сглобката
(Евроатлантическия сговор – уж некоалиция) между коалициите ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС и
присъединилият се към тях ДПС (т.е. тройна коалиция).
Целите на Евроатлантическия сговор
(Сглобката) са обявени формално и демагогски като евроатлантически, като под
това се разбира проамериканската и прозападна свързаност на България, напълно
подчиняване на страната на бюрократите от ЕС (Брюксел) и на НАТО, засилване на
русофобията и активно участие във войната на НАТО срещу Русия. Това е в
пропагандно отношение прикривано с общите фрази за борба за влизане в Шенген,
приемане на България в Еврозоната и действия по Плана за възстановяване и
развитие. Във вътрешен план новосъздаденият Евроатлантически сговор от натаралежени
партии и коалиции под невидимото с просто око и телевизионна камера диригентско
влияние от посолството/посолствата, и от трикратни посещения в тях в една
седмица на един физически едър олигархичен десен лидер. В невидимия вътрешен
план това е сговор на олигархическия капитал с три ясно очертани кръга:
депесарски обръч от фирми под мъдрото ръководство на милионера-хидроинженер и един
виден едрогабаритен милиардер; герберски олигархичен кръг с предимно „хранещи
се“ от държавните поръчки на национално и местно равнище фирми на бившите три
правителства на ГЕРБ; харвардско-капиталовски олигархичен кръг, даващ приоритет
на евроатлантическите компании и фирми и лично обогатяване на част от местните
богаташи. Борбата между тези три
олигархически кръга е за по-широко поле на действие, по-големи печалби и
засилено влияние в съдебната система, досега осъществявано от само от ГЕРБ и
ДПС, както и за влиянието чрез държавните регулаторни органи и в
„разпределянето на порциите“ по Доган.
На пръв поглед Демократическия
сговор и Евроатлантическия сговор са различни, действат в различни времеви
епохи, но те си приличат по много неща:
Първото е сговарянето за общи действия и
взаимно разпределение на блага от властта в съответствие с техните
тяснопартийни и групови интереси. Поради това терминът сговор е много
подходящ и за двете формирования. Да припомним, че според Българския тълковен
речник думата сговор означава: 1/. Наличие на добри отношения и разбирателство
между хора; 2/. Групировка, образувана след преговори. Второто разбиране на
термина „сговор“ е валидно и за двата сравнявани сговора. Разликата е в първото
– за Демократическия сговор то е демагогски поставена цел за прикритие на
терористичната същност на политическото образувание, а за Евроатлантическия
сговор – за крайната цел – подчинение на България и ограничаване на нейния
суверенитет.
Партиите, създали Демократическия сговор –
Демократическа, Радикалдемократическа и Обединена народно-прогресивна
(банкерска), както и Народен сговор, са политически организации на старата
градска буржоазия (по сегашному – бизнес, а исторически това са представители
на старото чорбаджийство – предимно финансова и търговска буржоазия). Без
властта те повече не могат за отстояват своите интереси. Евроатлантическият
сговор е от партии и коалиции, представляващи различни слоеве, предимно на
бизнеса и високоплатените експерти и служители. Те изразяват и отстояват чрез
властта класовите интереси на съвременната градска буржоазия (градския жълтопаветен
бизнес и експерти с големи доходи; „умнокрасивитет“ по Волгин; „психодесни“ по
Симов), т.е. бизнесът свързан с използването на обществените поръчки за
обогатяване и обръчите от фирми на ДПС. Те изразяват и защитават не само интересите
на бизнеса и високоплатените експерти и служители, но вече и чуждестранният
икономически интерес (харвардското крило).
Второто е трудното сговаряне
(сглобяване) при създаването на Демократичен и на Евроатлантически сговор. То е
напрегнато, понякога дори конфронтационно, но в границите да не се счупи
сглобката, придружено е с множество компромиси, понякога противоречащи дори на
собствените партийни и личностни интереси. И в Демократическия сговор и в
Евроатлантическия сговор партиите и коалициите са с различни политически
програми, имат различен организационен строеж и различни политически мотиви за
дейност, но се обединяват от една обща ценност – държане на властта за решаване
на общи класово-партийни интереси.
Третото е задкулисното управление на
Народното събрание и използване на властта. При Демократическия сговор
в 21 Обикновено Народно събрание решенията се вземат предварително от т. нар.
Малък конвент, начело с генерал Вълков. Формално решенията се вземат с голямо
мнозинство от послушни депутати на Демократическия сговор. Има парламентарна формална
опозиция, но тя е заглушена. При Евроатлантическия сговор решенията се вземат
на тъмно, след съгласуване с посланика/посланиците под диктовката на Петков,
Борисов, Хр. Иванов, Пеевски (своеобразен Малък конвент) и чрез голямо послушно
мнозинство, страхуващо се да не загуби високоплатеното си депутатското място
при следващи избори.
Четвърто, начело на изпълнителната власт
демагогски са поставени лица с по-висок обществен авторитет или безпартийност,
а не предимно партийни лица. С обществен авторитет са обикновено
професорите и висшите управляващи. При Демократическия сговор това са проф. Ал.
Цанков – министър-председател, проф. Тодор Кулов – председател на 21 ОНС и др.
В правителството на Евроатлантическия сговор са акад. Денков и Мария Габриел –
европейски комисар (министър), професорите – министри на образованието,
здравеопазването, отбраната и др. И
правителството на Демократическия сговор и Правителството на Евроатлантическия
сговор са с голям брой формално безпартийни министри.
Пето, правителствата на Демократическия
сговор и на Евроатлантическия сговор са антикомунистически, отричащи
социалистическата идеология и практика и провеждащи антикомунистическа
политика. В малкия антикомунистически Евроатлантически конвент 34 години след
Десети ноември 1989 г. продължават да се борят с комунизма, с комунистите, с
Държавна сигурност и т.н., но не се гнусят да приемат в своите редове предатели
на идеите на своите деди и бащи комунисти като Терзиев, Бонев, Борисов и редица
други. Децата ренегати дори отиват на решение за събаряне на паметника на
Съветската армия, масово наименуване на улици и булеварди на имената на фашисти.
Още не са достигнали до решението на кмета на София Иван Иванов за наименуване
на булеварди на името на Хитлер и на Мусолини. И Иван Иванов не бил фашист? Има
и разлика. Дейците на Демократическия сговор се борят с болшевиците, а на
Евроатлантическия сговор – с путинизма.
Шесто, правителствата на Демократическия сговор и на
Евроатлантическия сговор са правителства на демократическия параван. За
тях демокрацията е само дума, прикриваща истинската им антидемократична
същност. По същество тяхната власт е антидемократична, по форма е с някои
демократични белези, но по съдържание – антидемократична. И 21 -то и 49 -то ОНС
събрание се ръководят задкулисно и приемат недемократични мерки, решения и
закони, противоречащи на доминиращите интереси на гражданите, на българското
общество. И двете пред обществото се появяват само чрез цензурирано слово – при
Демократически сговор пряко със спиране на опозиционната преса и бели полета
във вестниците, а при Евроатлантическия сговор – купени телевизии, вестници и
интернет-сайтове и т.н., самоцензура на високоплатените български предимно
телевизионни журналисти. Достъпът до читатели, зрители и слушатели е строго
режисиран от задкулисието и интересите на олигархическите кръгове и преди и
сега.
Седмо, преди 100 години и сега
правителства са обладани от ксенофобията. При Демократически сговор те са с
действия с омраза към Съветския съюз, а сега са омраза към Русия, преследване
на всичко съветско и руско. За разлика от преди 100 години (при Демократическия сговор) сега
Евроатлантическата власт действа с омраза към всичко българско национално и
патриотично. Основата на това е неприемане на различното, на свободомислието.
Основата на съвременната ксенофобия не е антисемитизма, а русофобията, в която
активно се включват не само българи, а и арменци и евреи.
Осмо, Демократическият сговор и
Евроатлантическият сговор са радикални политически образования, т.е.
антиконсервативни. Борбата с т. нар „статукво“ е тяхна същностна черта.
Дори обявените за статукво ГЕРБ-СДС и ДПС вече са за радикална и тотална
промяна на основата на свърхлиберализма, антикомунизма, русофобията и военната
намеса на България във военни конфликти. При двата сговора стремежът е за
радикална промяна на обществото, на мисленето и действието на социалните групи и
на отделния човек, дори до намеса в „интимните връзки“ на хората. Радикализмът се проявява дори в стремежа да
бъдат пряко овладявани всички държавни и обществени органи и организации (тоталитарно).
Преди сто години това е пряко действие с участие на армията и паравоенни
организации и със забрана, а сега чрез купуване чрез НПО –тата с чуждестранни
източници на финансиране, подобно на създаване на партия ГЕРБ с баварски
финансови средства, подобно на купените протести на уж неполитическата организацията
„Кривосъдие за всички“ и безбройните чуждестранно (евроатлантически)
финансирани НПО.
Има и други прилики и сходства между
Демократическия сговор и новата сглобка на Евроатлантическия сговор. Но има и
някои по-значими различия, породени от историческата промяна на международната
обстановка и характера на функционирането на обществото в глобалния свят и в светът
на новите технологии и средствата за комуникации.
Най-съществената разлика между двата
Сговора е в идеологията и обществената опора. Демократическия сговор е създаден
като партия с идеята тя да се превърне в дясна радикална масова националистическа
партия от фашистки тип с ядрото от Народен сговор и Хан Кубрат. Правителствата
на Демократичния сговор и особено тези на Ал. Цанков са със скрита фашистка
идеология и по-явна фашистка практика чрез овладяната и силно централизирана
всеобхватна държавна власт. Властта на Демократическия сговор е
националистическа. Правителството на Евроатлантическата сглобка (сговор) е с
англосаксонска евроатлантическа неолиберална идеология и е пропито от
национален нихилизъм, но използва редица фашистки похвати и методи на действие.
Англосаксонският глобализъм не допуска национализъм, патриотизъм и национални
интереси, освен американските. За него „любовта/предаността към Татковината
трябва да бъде изтръгната като ненужен плевел“ (Кеворк Кеворкян). Втората
значима отлика между сговорите са средствата за упражняване на властта –
открити терористични или прикрити.
В заключение, преди около двеста години
Хегел в знаменитата си книга „Философия на историята“ написа, че „опитът и
историята ни учат, че народите и правителствата никога нищо не са научили от
историята и не са действали съгласно поуките, които биха могли да бъдат
извлечени от нея“ (Хегел, Г.Ф. Философия на историята, т.1, С., 1995 г., с.
12). Но в нашите съвременни политически условия политиците не само нищо не са
научили от историята, но те и не я познават и не желаят да я познават. Такива
са и харвардците и най-вече Простокирчо, пожарникарите от ГЕРБ или пък
олигарсите от ДПС. Подценяват поуките от история и редица други политически
партии и движения. За съвременната политика е важно да се вникне в „тайните на
исторически процес“ (акад. Г. Марков, 2006 г.), да се разкрият
причинно-следствените връзки в станалите явления в миналото и през логическата
призма да се установят възможните грешки в настоящето и бъдещето.
8.08.2023 г.
Гр. София Автор: Анко Иванов – д-р по
философия
Няма коментари:
Публикуване на коментар