Развитието на България след политическите
промени 1989 г. доведе в социално-икономически план до разрушаване на
българската икономика, до принизяване на ролята и мястото на държавата в
икономическите, финансовите, социалните и други процеси на развитие и
функциониране на българското общество. Налице е голяма безработица и емиграция
на млади хора, формиране на нови обществени групи – „работещи бедни“,
мизерстващи пенсионери, търговци със здравето, образованието, науката и
културата. В обществото има крещящото усещане за: липса на справедливост и
социална солидарност; дълбоко неравенство; дисбаланс между личните и
обществените интереси; липсата на свобода на словото; купени и манипулирани
протести и избори; повсеместна корупция и рекет; срастване на властта с
мутренски олигархически кръгове; липса на сигурност за гражданите и липса на
ефективна борба с контрабандата и наркоманията.
В Европа текат процеси на връщане към
същностните социалистически идеи. Практиката на левите показа, че възприемането
на десни идеи и „големи коалиции“ водят до огромно социално неравенство, до
обогатяване на богатите и обедняване на бедните. Сривът на левитe партии в
Европа е повод за поука на БСП. Обществото очаква дълбока промяна, излизане от
неолибералното статукво. А това може да стане чрез нова истинска лява
социално-икономическа политика, разработена от БСП и предложена на обществото,
която да отразява, изразява и отстоява интересите и потребностите предимно на
хората на труда. В страната в момента
няма друга реална политическа сила, освен БСП, която да извърши такава
радикална промяна.
1.
Основни начала за
формиране на новата политика
Идеите, ценностите и принципите са тези,
които отразяват и изразяват потребностите и интересите на членовете и
поддръжниците на левите партии и са това, за което членове и симпатизантите се
обединяват и се борят за тяхното осъществяване.
На първо място политиката на БСП трябва да
изразява, отстоява и осъществява на власт с предимство потребностите и интересите
на хората на труда, повишаване на техните доходи и на жизненото равнище, на
значимо намаляване на социалното разслоение. Необходимо
е преодоляване на дефицита на икономическата и социална свобода за хората на
наемния труд, стабилност и сигурност на дребния и семейния бизнес. Човекът,
който се бори за насъщния хляб на своите деца е несвободен. Само политическите
свободи като тези за равенство на избори, свобода на движение и т.н. са крайно
недостатъчни за свободното развитие на хората.
Свободата за предприемачество трябва да се съчетава и със свободата на
физическото и духовното развитие на наемните работници. Сега в България
икономическата зависимост се превръща и в политическа зависимост на работещите
от работодателите.
На второ място е справедливостта. Тя се изразява
чрез: равнопоставеност; недопускането на
привилегии и дискриминация; заплащане според количеството, интензивността и
качеството на труда; намаляване на големите неравенства; равен достъп до
качествено образование, до качествени здравни грижи. Равенството се измерва не
само политически и юридически, но и в разпределението на резултатите от труда.
Огромното неравенство поражда дълбоко чувство за несправедливост, а
справедливостта се отстоява чрез държавата като организация на обществото, а не
извън и против нея.
На трето място е солидарността. Чрез нея
се: съчетава обществения с личностния интерес и се осигурява приемствеността
между поколенията; преодолява се личния егоизъм; развива се колективистичното
начало; проявява се човешкия хуманизъм и се установява баланс на интересите.
Обществото се гради на основата на правата на личността, но и на нейните
солидарни задължения към обществото, към другите хора.
На четвърто място е съхраняване и
развитие на българската нация, на опазване на националната памет и традиции,
националната чест и достойнство, излизане от демографската катастрофа.
Това изисква нова социално-икономическа политика, която да изведе България от
демографския колапс, да ограничи до минимум емиграцията, да позволи връщането
на част от емигрантите, да съхрани и развие обичта към Родината, българския
език, българските традиции и култура.„
На петото място е
опазването на природната среда, разумното използване на българските природни ресурси и
богатства, предимно в интерес на българските граждани и на развитието на
България.
Тези идеи, ценности и принципи са нравствените основи и жалони на социалистическата политика и се реализират чрез политическите действия на БСП на власт и в опозиция. Те се прилагат и спазват в условията на действителна политическа демокрация, политически плурализъм, свобода на словото.
2. Цели на новата социално-икономическа
политика
Главната цел на социално-икономическа
политика на БСП е повишаване на жизненото равнище
на огромната част от хората чрез развитието на икономиката, справедливото
разпределение на произведените богатства, намаляване на неравенството и
експлоатацията на труда на наетите лица, действени социални грижи за децата, хората
с увреждания и пенсионерите, защита на трудовите права, осигуряване на
безплатно образование и безплатно здравно обслужване. Тази главна цел
ще се реализира постепенно и чрез различни подцели и механизми. Главните подцели
са:
Първа. Повишаване на ефективността на българската икономика и промяна на
структурата на собствеността. На първо място повишаване на ефективността чрез:
значим и стабилен икономически растеж, основан на висока производителност,
конкурентноспособност на изделията, високо качество на труда като основа за
развитие и обогатяване на социалните дейности; приоритетно развитие на
съвременни високотехнологични производства и социално необходими осигуряващи
дейности; производство на качествена селскостопанска продукция, производство на
качествени храни за населението и суровини за промишлеността; повишаване на
ролята на държавата не само като регулатор на икономиката, но и като собственик
и стопанин; стимулиране на развитието на кооперативното движение (нов закон)
предимно в селското стопанство, търговията, комунално-битовите и занаятчийските
услуги; създаване и използване на държавни механизми за защита на българските
производители и производство, особено на растителна и животинска продукция и
хранителни продукти.
На
второ място е промяната в структурата на собствеността, повишаване делът и
ролята на държавната и кооперативната собственост и държавната регулация на
труда. Бавно и постепенно делът на държавната
собственост от около 9% да достигне средното европейско равнище около
35-45%. Това да става чрез: 1/. Целеви държавни инвестиции за създаване на нови
производствени предприятия и мощности с предимство в най-изостаналите райони на
страната; в производство и разпределение на енергия; информационно-комуникационни
и компютърни технологии (ИКТ); машиностроене и др.; създаване на Държавен
инвестиционен фонд с размер поне от 1.5 млрд. лева годишно инвестиране;
изграждане на АЕЦ „Белене“; прекратяване договорите с американските централи в
„Марица-Изток“. 2/. Изкупуване на фирми и дялове от фирми със социално значение
за населението (напр. ЕРП –тата); разваляне на приватизационни сделки; развитие
на държавните банки; изкупуване на чужди банки и фирми и др.. 3/. Десетгодишен
мораториум върху по-нататъшната приватизация и отдаването на чуждестранни лица и офшорни фирми на концесии за ползване
на българските богатства и изградени инфраструктурни обекти, ограничаване на
концесиите, ревизия на концесионните договори, приемане на нов закон за
концесиите. Нарастването на делът на
държавната собственост ще доведе до: по-значими приходи в бюджета, тъй като над
две трети от печалбата ще отива в държавата, а не само 10% от данъци;
възможност да се повишават доходите на работещите; намаляване на износа на
национален доход чрез износа на печалбата от чуждите фирми.
Втора. Промяна на съотношението в
разпределението на новосъздадената стойност чрез: намаление на дела на
печалбата на собственика; повишаване на дела на възнаграждението на труда на
наетите лица, който от сегашните 35-37% да достигне в следващите години 44%, а в по-далечна перспектива и
48-50% (средно равнище за ЕС); преструктуриране на данъчната система. Това ще
позволи по-справедливо разпределение на новосъздаваното богатство, значимо
повишаване на доходите, по-голямо потребление и повече постъпления в държавния
бюджет и следователно повече средства за социалните, образователни, здравни,
научни и културни дейности, за националната сигурност, за функциониране и
развитие на общините.
Трета.
Провеждане
на радикална социална младежка политика, пряко засягаща децата,
младежите и младите семейства с деца и водеща до излизане от демографската
катастрофа. Основните направления на тази политика са: 1/. Задължително и безплатно за родителите посещаване на целодневна детска
градина, ускорено изграждане в големите градове на нови и модернизиране на
съществуващите детски заведения; създаване на държавни високоспециализирани
детски болници; модернизиране на материалната база и апаратурата на отделенията
за родилна помощ; 2/. Съществени промени в образователната система: едносменно
целодневно обучение до четвърти клас; безплатна закуска и обяд на ден на
редовно посещаващите занятия до 4 клас; безплатни учебници и учебни пособия до
8 клас; намаляване броя на децата в паралелките в селските райони и малките
градове; прекратяване практиката на закриване на училища по финансови
съображения; отмяна на делегираните бюджети; стартови заплати за млади учители
на равнището на 90% от средната работна заплата; до 16 годишна възраст приоритетно място в
обучението на общообразователните предмети, способстващи формиране на
самостоятелното мислене и интелект; развитие на професионалното образование
след 16 год. възраст; съвременно техническо преоборудване на учебния процес и
масово въвеждане на нови ИКТ; безплатно обучение и стипендии в университетите
по медицински и педагогически специалности за подписалите договор за работа (5
до 10 г.) след завършването на образованието
в български държавни университети, научни институти, национални и
общински училища, болници и други. 3/. Значително увеличаване на детските
надбавки за второ и трето дете на младите семейства, когато и двамата родители
или поне единият е с висше образование; 4/. Създаване на Национален фонд за
строителство и поддържане на жилища, в които да се настаняват срещу минимални
наеми млади семейства с две и три деца, отпускане
на нисколихвени, а при трето дете и безлихвени кредити на млади семейства (със
сключен граждански брак) за жилище; 5/. Предимство при приемане на работа в
държавни и общински структури на млади майки с 2 и 3 деца до 7 годишна възраст,
при наличие на необходимото образование, и т.н. Това ще позволи излизане на
страната от демографската катастрофа.
Четвърта. По-хармонично развитие на
регионите, на общините и населените места, на свързаността на националната
територия. Реализацията да става чрез държавни
инвестиции в инфраструктура, предприятия, социални дейности, повишаване делът
на средствата от бюджета за общините. Ускорено развитие на пътнотранспортните
комуникации чрез: модернизиране и ускоряване на ж.п. транспорта; доизграждане
на магистралите („Хемус“, „Струма“, „София-Калотина“), реновиране на
първокласните пътища с предимство в най-изостаналите райони; изграждане на нов
мост над Дунав при Никопол и осъществяване на скоростна ж.п. и автомобилна
връзка Букурещ-Никопол-София-Солун-Атина;
изграждане на ж.п. и автомобилни тунела под Петрохан, Беклемето и Шипка,
изграждане на скоростна ж.п. връзка и
автомагистрала със Скопие.
Пета. Повишаване на здравния статус
на населението, съществени промени в модела и във финансирането на
здравеопазването. Отказ от търговския подход, разграничаване на държавната и
частната здравна помощ, спазване на конституционното положение за безплатна
медицинска помощ. Главата грижа на държавата да стане: доближаване на
качественото здравеопазване до хората; повишаване на качеството на оборудването
и на битовите условия за лечение в общинските и областните болници;
висококачествена действителна спешна помощ с бързина, съвременна апаратура;
пряк неограничен достъп на пациентите до специалисти; значително увеличаване на
заплатите на лекарите и сестрите в общинските и областни болници, в спешната
помощ; създаване на държавни аптеки с денонощен режим на работа във всички
общински центрове и по-големи населени места, с еднакви цени за цялата страна.
Отмяна на таксите за избор на лекар и на потребителската такса, значимо
стимулиране чрез заплатата на най-често търсените лекари-специалисти.
Шеста. Действителна охрана и защита
на труда чрез ограничаване на: възможностите без
повод, или с измислен или незначителен повод да бъдат уволнявани от работа
работници и служители; работата над законовата продължителност на работното
време и в почивните дни; количеството на физическия труд чрез механизация и
автоматизация на отделни или комплексни трудови операции; насилие и
психологически тормоз на работното място. В
повишаването на доходите първостепенно място да има ръста на заплатите за
лицата с високо образование и квалификация, заемащи работни места, изискващи
по-високо равнище на знания.
Седма. Значими промени в пенсионното
дело чрез: постепенно
увеличаване размера на осигурителните вноски и увеличаване делът на солидарния
стълб; увеличаване на максималния осигурителен доход на 4000 лв. и на
максималната пенсия до размера на средната работна заплата; изваждане от ДОО на
т.нар. „социални пенсии“, които не са формирани на основата на осигурителен
индивидуален принос; актуализация на всички пенсии, отпуснати до 1 януари 2017
г.; еднаква формула за преизчисляване, актуализиране на старите и за отпускане
на новите пенсии; оптимизиране на инвалидните пенсии; заплащане на пенсионни
осигурителни вноски на равнището на действително получаваните трудови
възнаграждения, а не чрез осигурителни прагове; криминализиране на неплащането
от работодателите на пенсионни и здравни осигуровки и плащането „на ръка“ на
трудови възнаграждения; заплащане на пенсионни и здравни осигуровки абсолютно
от всички финансирани чрез бюджета (армия, полиция и др.).
3.
Средства
и начини за реализация на новата политика
Първо. Преструктуриране на данъчната
система и осигуряване на повече средства за социални, образователни, здравни,
културни и спортни дейности. А/. Корпоративни данъци. Поетапно до 2025 г. да се увеличава
размерът на корпоративните данъци до 18-20% (Полша и Чехия по 19%, Словакия 22%,
Естония 21%, Унгария 20.6%, Хърватия 20% и др.). Да се увеличи данъка върху
хазарта до 25%. Б/. Косвени данъци. До 2021 г. да се освободят от облагане с ДДС
бебешките храни и облекла, имплантите при хирургически операции. Да се намали
ставката по ДДС от 20% на 10% за лекарства, учебници, научна, научно-популярна
и справочна литература, учебни помагала и пособия. Да се увеличи ДДС за
луксозните стоки, луксозни автомобили, яхти, хеликоптери, самолети и други до
25%. В/. Облагане на доходите на физическите
лица. Въвеждане на прогресивно данъчно облагане с необлагаем минимум до
размера на минималната заплата и прогресивно увеличаваща се ставка за доходите
над трикратния размер на средната работна заплата, като най-големите
възнаграждения да достигне 30-35% (Словакия 32%, Словения 50%, Германия 45%,
Румъния 45%, Кипър 35% и др.). Чрез тези промени ще се увеличат приходите в
държавния бюджет, ще се постигне по-голяма обществена справедливост и
солидарност, ще се намали неравенството. Г/. Значимо повишаване на ставките на данъците на имотите за:
неосновните жилища (необитавани и отдавани под наем) и тези с площ над 160 m2; луксозни вили,
дворци, палати, извънградски къщи с голяма площ, частни самолети, вертолети,
яхти, луксозни автомобили и др.
Второ. Промяна в начина на изготвяне и
реализация на бюджета на страната. Прекратяване на практиката на
занижено планиране на приходите, за да остават в края на годината средства,
които се раздават по партийно или лично авторитарно решение на „свои“ фирми, „свои“
общини и свързани политически и икономически лица. Увеличаване на приходите
чрез: изсветляване на сивата икономика; ликвидиране на контрабандата; по-голяма
събираемост на данъците; премахване на злоупотребите с ДДС; намаляване на
корупцията, увеличаване на корпоративните данъци и др. Преструктуриране на
разходите като в него приоритетно място към 2022 г. да достигнат дяловете от
БВП за: образование (ок. 5%), наука (над 1%), култура (1.8-2.0%),
здравеопазване (ок. 5%), отбрана и сигурност (ок. 4.5%).
Трето. Повишаване на качеството и
ефективността на работа, преодоляване на институционалната безпомощност на
държавните и общинските органи. Това да се реализира чрез: 1/. Активна
защита на националните интереси пред ЕС и международните организации, както и чрез
двустранните връзки и договори; 2/. Оптимизиране на структурата и броя на
работещите в държавната и общинската администрация; 3/. Въвеждане на електронни
системи на управление и административно обслужване; 4/. Засилване на правата и
активизиране на държавните контролни органи с цел: осигуряване действена защита
на живота, здравето и труда; качеството на предлагането на населението на
местни и вносни хранителни продукти и лекарства; защита на личната и семейна
собственост; 5/. Борба с проявите на корупция, измами и кражби от гражданите;
6/. Промяна на олигархическата практика на „раздаване“ на обществени поръчки и
използване на контрабандни канали и корупционни практики.
Четвърто. Повишаване на ефективността на
органите на сигурността и правораздавателните органи. За намаляване и
преодоляване на общественото недоверие към органите на сигурността и съдебната
система: 1/. Да се преатестират всички
дознатели, следователи, прокурори и съдии, като уличените във връзки с
криминалния контингент, поддаващи се на нерегламентирани връзки и влияния, в
корупция и олигархически зависимости да бъдат отстранени; 2/. Осигуряване на
по-справедливи трудови възнаграждения за служителите на полицията, охраната на
затворите и съдебните експерти; 3/. Преструктуриране на звената и щата на
съдебната система, така, че да се намалят съществено различията в натоварването
на работещите в нея и по региони; 3/. Преструктуриране и оптимизиране на броя и
състава на звената за борба с организираната престъпност и корупцията, действен
контрол върху криминалния контингент и разпространителите на наркотици; 4/.
Приемане на нови закони и/или промени в съществуващите закони за защита на
имуществото и живота на обикновените граждани, на собствеността на гражданите и
фирмите, така че да има наказания „за кражбата на милиони“, а не само за
кокошкарство.
4.
Очаквани
трудности, подкрепа и резултати
Реализацията на основните положения за
лява социално-икономическа политика на БСП се очаква да срещне редица трудности.
Първата е противопоставяне по съдържанието и целите на идеите за нова
социално-икономическа политика. Тя може да е вътрешнопартийна, да има
съпротива от някои членове на НС и ИБ на БСП, които са: със социаллиберални и
неолиберални възгледи за развитието на страната; едри и средни бизнесмени;
милионери. Външното противопоставяне може да бъде от обединените усилия на
защитниците на статуквото: десни (СДС, ДСБ, БДГ и др.) и дясноцентристки (ГЕРБ,
ДПС, ОП и „Воля“) партии; неолиберални икономисти; псевдолеви партии; чужди
държави, посланици и експерти. Може да се очаква и натиск от ПЕС, прокарващ и
отстояващ „Третия път“. Втората е слабата и неефективна и дори противоположна
дейност на държавната и общинската бюрокрация, свикнала да поддържа неолибералното
статукво и проникната от национални и местни олигархически влияния, ниският
авторитет на държавните и общинските структури, органи, експерти и специалисти.
Виждането за нова лява
социално-икономическа политика може да разчита на подкрепа
от действително леви, малки партии, патриотични организации и движения, някои
неправителствени организации и екологични движения. Най-съществената подкрепа
ще се получи от политически и социално
ляво ориентираните хора, от хората на наемния труд, безработните, пенсионерите
и младите семейства.
При ляво управление и реализация на тази
или подобна програма до края на е периода (2025 г.) могат да се постигнат
следните резултати: 1/. Значимо повишаване ефективността на
икономиката, на производителността на труда; 2/. Повишаване на жизненото
равнище на населението; 3/. Разкриване на нови работни места, на значимо
повишаване на доходите, социална защита на труда; 4/. Стабилизиране и
повишаване ефективността на всички социални системи и повишаване доверието към
държавните институции; 5/. Спиране процесите на депопулация на страната и
начало на излизане от демографската катастрофа; 6/. Опазване на националната
природа, националната памет и националното достойнство на българите.
(Предложението е прието на разширено
заседание на
РС на БСП Красна поляна на 15 март 2018 г.)
Няма коментари:
Публикуване на коментар