Всяка година на 2
август честваме тържествено годишнината от славното Илинденско-Преображенско
въстание, почитаме паметта на загиналите за свободата на Тракия и Македония. И
много хора празнуват създаването на Българската социалистическа партия на Бузлуджа.
Но сега думата е за Илинденско-Преображенското въстание. То е мощна изява на национално-освободителната
борба на тракийските и македонските българи. Вместо Илинденско-Преображенско,
често го определят само като Илинденско. В българското публично
пространство много често се цитира мемоаристът Христо Силянов („Освободителните
борби на Македония“), който определя Илинденско-Преображенското въстание като
„най-завършеното въплъщение на българското бунтарство. … Илинденският подвиг е
не само най-висшата точка на борческо напрежение в Македония, но и изкупителна
дан на общия български стремеж към свобода“. Но същият втори август 51 години след
Илинденското въстание случва друго историческо събитие, реално полагащо практическото
началото на македонизма.
Начало и развихрянето на
македонизма
На втори август 1944 г. е проведено
Първото заседание на АСНОМ (Антифашистичко собрание на народното ослободување на
Македонија). То като че ли твърде малко интересува българите. В пресата
и по телевизиите обикновено мълчат за него. В българската Уикипедия само е маркирано.
Пропуснато е най-важното, че Македония е обявена за равноправна федерална
държава в Югославия, че АСНОМ се конституира като върховен законодателен и
изпълнителен орган на Македония. И това става в присъствието на 122 делегати от
цяла Македония, но и представители на САЩ и Великобритания и Комунистическата
партия на Югославия (КПЮ).
Взема
се и решение за въвеждане в Македония на македонският език като официален държавен
(служебен) език: „Во македонската
држава како службен јазик се заведуе народниот македонски јазик“ (Служебен
весник на федералната единица Македониjа
во демократската и федеративна Jугославиjа, год. I, бр. 1, ал.7) и то веднага, нищо, че
този език няма азбука, правопис и граматика. С това се официализира създаването на
македонска нация.
Нещо повече, с решение на същото заседание
на АСНОМ се определя втори август като национален „държавен празник на
македонския народ и македонската държава“, т.е. има македонски народ, създава
се македонска държава, и разбира се, македонски официален празник. С това по
същество се присвоява и част от българската история на
Илинденско-Преображенското въстание и българските национални герои се превръщат
в македонски. Географското име македонец се трансформира в
етническо име – македонски народ. На основата на тези решения на АСНОМ
започва присвояване на части от българската история и формиране на ново
македонско национално самосъзнание у младите българи от историко-географската
област Македония.
Днес ръководните дейци на Македония, в
духа на решенията на АСНОМ, си присвояват Илинденското въстание. Македонският
Министър-Председател Заев твърди, че „Илинден е
величественото ни минало, Илинден е светлото ни бъдеще…“ и че чрез него „запазваме
нашето достойнство и утвърждаваме нашата македонска идентичност…“. По-късно като национален
празник се определя и 23 октомври „Ден на македонската революционна борба“ (на
тази дата през 1893 г. в Солун се създават Вътрешните Македонско-Одрински революционни
комитети). Но се определя и друг
национален празник – 11 октомври, на която дата (1941 г.) е регистрирано първото
противопоставяне на българските окупационни войски, започва македонската партизанската съпротива.
За
предисторията на македонизма
Думата „македонизъм“ много отдавна се
използва като термин. Има множество негови
определения в зависимост от различните изходни позиции на авторите. Първите
идеи, че жителите на Македония не са българи и дори не са славяни се
пораждат най-първо от освободилите се от
турско владичество гърци и сърби. За гърците населението на
историко-географската област Македония е от „славяногласни елини“, т.е. древни
гърци, които са възприели славянски език. За сърбите това е население от
северните части са южни сърби (Моравия и Скопската област), а в останалите Й.
Цвийч определя, като „архаично-словенско,
аморфна словенска маса … ко jа
ниjе
ни српска ни бугарска“ (Й. Цвиич. Собрана дела, кн. 3, Београд,
1987 г., с. 193).
В тази езикова и народностна ситуация
сърбите за пръв път дават идеята за македонизма, като средство за отродяване на
македонските българи. Тази идея е развита от сръбския държавник и академик
Стоян Новакович (срб. Стојан
Новаковић; 1842-1915). В неговия архив е открит следният
запис: „Тъй като българската идея …
е пуснала дълбоки корени в Македония, … е кажи-речи невъзможно да бъде
разколебана съвсем, изнасяйки срещу ѝ само сръбската идея. … по тази причина на
сръбската идея от помощ ще ѝ бъде някакъв съюзник, който би бил твърдо срещу
българизма и който би съдържал в себе си елементи, които могат да привлекат към
него народа и народните чувства, отцепвайки го от българизма. Този съюзник аз
виждам в македонизма … Няма нищо по-противоположно на българските тенденции (в
Македония – б.м.) от това с никого българите не могат да се намерят в
по-непримиримо положение от македонизма“.
Като посланик в Цариград той организира отпечатването (май 1888 г.)
и разпространяването на „Македонски буквар“ (автор Милойко Веселинович), напечатан
на македонски диалект. Букварът е издаден от Високата порта и разпространяван
безплатно в Битолския и Скопския вилает.
Последва „македонското езиково творчество“ на
Георги (Джорджо)
Пулевски
(1817-1893). В интерес на сръбската пропаганда в Македония той издава: речник
на четири езика (1872); речник на три езика – македонски, албански и турски
(1875); „Словенско-населенска
македонска слогница речовска“ („слогница“ в смисъл на „реч“; 1880). Последното съчинение е пресилено обявено за
„прва печатена македонска граматика“ и правилата за писане на „македонски език“.
Тези негови „произведения“ са непрофесионално направени, поради недостатъчната
подготвеност. През 1892 г. той съставя ръкопис („Славяно-македонска обща
история“), в който търси корените на съвременните македонци от Александър
Македонски. Като по-сериозен писател на
„македонски език“ е Кръсте Мисирков (1874-1926). Той издал книгата „За македонцките работи“ (София, 1903 г.) и
единствения брой на сп. „Вардар“ (Одеса, 1905 г.), написани на дин от
македонските диалекти. През тридесетте години на XX век (1938 г.) е следващият опит за използване на диалектни македонски
езикови форми. Това са книгите на Венко Марковски „Огинотъ“ и „Народни бигори“.
В предговора на втората акад. Ст. Младенов твърди, че авторът „пише еднакво
свободно на своя роден южно-скопско-велешки говор, и на общобългарския
литературен език“. Има и други опити за използване на диалектни форми вместо български
език.
За
същността, налагането и следствията от
македонизма
Македонизмът е политическа идеология
и доктрина, възприета и осъществявана в Титова
Югославия след 2 август 1944 г. Тя обосновава наличието на македонска
национално-етническа идентичност, самостоятелен македонски език, култура и
самостоятелна македонска нация. Концепцията е разработена и се развива
до наши дни. В нейната основа е поставено противостоенето на македонските
българи на българския, сръбския и гръцкия език и литература, култура и самосъзнание.
Тази идеология се развива и насажда като
политическа практика първоначално като фрагмент на великосръбския шовинизъм и
то най-вече след Втората световна война, когато на новите сръбски политици им
става окончателно ясно, че Вардарска Македония не може да бъде посръбчена,
подобно на Поморавието и се възприема пътят на „свободата и равноправието на
народите на Югославия“ чрез чрез „свободна федерална Македония“. След това
македонизмът е възприет от редица македонски българи. Освен югославските политици
съществен принос в неговата реализация има Димитър Влахов (1878-1953) – един от
създателите на ВМРО (обединена) и от авторите (заедно с двама поляци) на
предложението до Коминтерна за обособяването на македонска нация.
Македонизмът първоначално се формира
като идеология и практика за обособяване на македонска народност, език, култура
и формиране на македонско етническо самосъзнание. Но постепенно той се
трансформира като противобългарска идеология и концепция.
Това проличава чрез редица действия.
Първото действие е създаването на македонския език.
През май 1945 г. е утвърдена македонската азбука на основата на кирилицата, с малки
промени в нея. Разработена е на базата на използваните от Кръсте Мисирков букви
и знаци и такива от сръбската азбука на Вук Караджич. Проект е бил обсъждан от
ЦК на КПЮ, където са отхвърлили използването на буквата „Ъ“, запазването на
която е отстоявал Венко Марковски. През 1945 г. е утвърден и правописът
на новия език. Основна роля в разработката му имат редица български македонци,
но сред тях централна роля има Блаже Конески (1921-1993 г.).Този 22-23 годишен млад
човек разработва граматика на съвременния „македонски език“, правопис и е съставител
на „Речник на македонски език“. Освен езика се променят и изговора и правописа
на собствените и на географските имена. Например, сърбофилът Колишев се
превръща в Колишевски (1914-2000 г.).
Второто действие е изработване на история на
Македония, прославяща македонизма от дълбока древност до съвременни дни.
И по същество присвояване на чужда история, предимно българска. Като се почне
от „македонецът“ Александър Македонски, премине се през цар Самуил и се
достигне до съвременността. Безобразно се изкривят исторически събития и
дейност на македонски революционери, просветители и т.н.
Трето действие е забраната за използване на думата
„българин“ като етнос в Македония, като данни в паспортите и официалните
документи, като народностна група при преброяванията на населението и
държавната статистика. Насажда се повсеместна политическа и културно-етническа
омраза към българите (бугарашите, бугари-фашисти). Има и масови преследвания на
хората, обявяващи за българи за присъединяване към България или дори само за добри
връзки с България. В Скопие 1945 г. са осъдени на смърт Чкатров, Гюзелев и
Китанчев (по „закона за македонската чест“) за това, че се борят за запазване на българското население
в Македония от сръбската асимилация и освобождаването му от сръбско робство (Д.
Гоцев. Новата национално-освободителна борба. С., 1998). Осъдени на смърт са и
други десетки българи. Хиляди българи от Македония са осъдени на различен срок
затвор. Дори Венко Марковски, един от създателите на новата „македонска азбука“,
е изпратен в концлагера на остров Дуги оток. В Македония бе създадена дори нова
„наука“ – македонистика.
По същество чрез идеологията,
политическата концепция и практика на македонизма
не се създава по естествен път нов етнос (етногенеза), а се променя етническата
принадлежност на българи към нова македонска същност. Няма етногенеза,
подобна тази при формирането на българската (славяни, прабългари и траки) и
френската народност, когато от три етноса се формират нови народности. А в
Македония българи, албанци, власи, турци, цигани и др. не се сливат в нов етнос.
И
сега Македония е етнически конгломерат с все по-нарастваща роля и влияние на
албанския етнически елемент и изчезване на българския етнически елемент. В Македония вече има три-четири нови
поколения израснали под мотото на македонизма и българофобията, хора, които говорят,
четат и пишат на новия „македонски език“.
Българската политика спрямо македонизма е непоследователна.
Дори в наши дни, когато Борисов III подписва
междудържавен договор за дружба на български и македонски език. А чрез
договора между Сърбия и Гърция по същество официално се признава и от гръцка
страна съществуването на отделна самостоятелна македонска нация и македонски
език. Заев нагло и точно ни го каза. В речта си по повод
подписаният с Гърция договор той заяви, че Македония не само получава нов
стратегически партньор в лицето на Гърция, но и сбъдва вековните мечти на
„нашите предци да бъдем признати от целия свят като македонски народ, който
говори македонски език“. Това е реалният резултат от
напъните на Борисов и Захариева да асоциират Западните Балкани, колкото
и да се снимат и прегръщат със Заев.
2 август 2018 г.
Автор: Анко Иванов – д-р по философия
Източник: Политкомент
Няма коментари:
Публикуване на коментар