петък, 20 ноември 2020 г.

Нямало фашизъм в България ли?

 


Тези дни се навършват  80 г. от приемането на първо четене (20 ноември 1940 г.) от българското Народно събрание на фашисткият Закон за защита на нацията (ЗЗН). Неговият прототип е сходният закон във фашистка Германия.

Все по-често в българското публично информационно пространство, дори в научна и специализирана литература по история, политология, философия и други обществени науки се отрича съществуването на фашизма. В интернет пространството, всяка статия, всеки пост със съдържание за фашизма в България е обругаван, съпровождан с множество ругатни, цинизми и т.н.. Това го правят най-често наетите за паница леща тролове, служещи си с различни никове. Но има и една група от читатели в интернет, които априорно отричат съществуването на фашизма. Това най-често е продукт на незнанието и терминологичната обърканост.  Редица подобни отзиви има и под мои статии. Ето една реплика под статията „Груба фалшификация на българската история“ публикувана в Поглед.инфоо и препечатана от Факти.бг: „в Бългaрия нe e имaлo фaшизъм … имaлo e в Итaлия...aкo фaшизмa aвтoрa нa cтaтиятa гo cвързвa c Гeрмaния…мнoгo жaлкo зa нeгo…и oт тук cлeдвa чe cтaтиятa e фaлшивa...Гeрмaния e билa нaциoнaл-сoциaлиcтичecкa пo врeмeтo нa Хитлeр…тaкa ce кaзвa пaртиятa му…и зaтoвa ca нaричaни нaкрaткo нaциcти...“ (18.08.2019 г.).

Фашизмът  (от итал. fascismo, от fascio - съюз, сноп, обединение) е в три основни проявления: крайно дясна, националистическа и антихуманна идеология; радикално-екстремистко националистическо политическо движение; политически режим – открита терористична диктатура. Основните признаци на фашизма са: радикален национализъм (ксенофобия, шовинизъм, расизъм и антисемитизъм), подчиняване на всичко на интересите на нацията, сплотяване на нацията без класови, политически и синдикални противопоставяния и борби (еднопартийна или безпартийна система); етатизъм (държавата е над всичко, всичко е в държавата); тоталитаризъм, терор и насилие; антилиберализъм и антидемократизъм; антикомунизъм; демагогска пропаганда, ограничаване на свободата на словото и цензура; милитаризация на обществото и т.н.. Главното във фашизма са радикалния национализъм, тоталитаризма (държавата контролира всичко), терора и насилието. Целта е възраждането на нацията, нейното обединение и мобилизация за постигането на нейните национални идеали и интереси, независимо от използваните методи.


Между 1920 и 1945 г. в Европа има три основни доминиращи политически системи: либерализъм, социализъм и фашизъм. Главното за либерализма е защитата на интересите на капитала (богатите), за социализма – на работническата класа и трудовите хора (бедните) и за фашизма – интересите на стоящата над личностите нация и националните интереси.  


В България се забелязва тенденция от някои политолози, философи и историци да отричат съществуването в миналото на фашизъм в България. Има два подхода за определяне на наличието или отсъствието на фашизъм. Първият непродуктивен подход е сравнението с някакъв еталон на фашизма и най-вече на национал-социализма в Германия. И при отсъствието на някоя от нацистките характеристики в българските условия се отрича съществуването на фашизма у нас. Вторият подход за дефиниране на наличието на фашизъм е проявлението не на всички,  а на най-същностните черти на фашизма. Във всяка отделна страна фашизмът има своите специфични признаци и характеристики, но съдържа общите признаци.

Фашизмът е родово понятие (проф. И. Баева). То изразява общи съществени признаци на политическото явление фашизъм. Това общо (родово) по-широко понятие включва отделните видове понятия. Родовото понятие фашизъм не може да  съществува отделно от видовите понятия за фашизма. В родовото понятие са включени не всички черти на видовите понятия (италиански фашизъм, национал-социализъм, фалангизъм, монархофашизъм и др.), а само общите признаци (характеристики), тези, които ги има във всички видови понятия.

Фашизмът в отделната страна има специфична, различна форма. Както посочва Палмиро Толиати (Лекции о фашизме, М., 1974 г.) „дори в една и съща страна в различно време фашизмът има различна форма“. Подобна е и позицията на друг известен италианец (Умберто Еко, 1995) фашистката игра може да се играе под много форми, а името на играта не се променя“, както и  Фашизмът се превърна в универсален термин, защото човек може да премахне от италианския фашистки режим една или повече характеристики и той все още ще бъде разпознаваем като фашистки. Махнете империализма от фашизма и все още имате Франко и Салазар. Махнете колониализма и все още имате балканския фашизъм“.

По същество няма в света единна матрица на фашизма, с която да се сравняват неговите белези в отделни страни, в нашия случай България. Белезите на фашизма в Италия и Германия не съвпадат. Това не значи, че Италия или Германия не е фашистка държава. Не е случайно, че Роджър Грифин въвежда понятието „фашистки минимум“, т.е. минималните признаци на които трябва да отговаря определено политическо движение и практика за да се считат за „фашистки“ (Griffin, Roger (1991). The Nature of Fascism (1st Edition in the USA, ed.). New York: St. Martins Press.). 

Повечето сравнения в България с италианския фашизъм или с немският националсоциализъм често пъти акцентират върху отделни специфики, а не спрямо основните признаци на фашизма. Фашизмът в отделните страни на Европа не е копие на някакъв универсален вид на фашизма. Фашизмът като политически режим и политическа система се отличава с комплекс от признаци, които го правят фашизъм. Но в различните страни може да има различни признаци и да няма пълен комплекс от признаци на фашизма. Но може и някои от признаците да липсват, но главното, което пронизва всички признаци остава. Такъв е примерът с факта, че в България няма управляваща фашистка партия (но има редица фашистки партии и движения, представени и в Народното събрание) и няма изявен Фюрер или Дуче. Но това не отрича съществуването на другите признаци на фашизма, т.нар. от Грифин „минимални признаци“. Едни от тях са, радикален национализъм, антилиберализъм, антикомунизъм, ксенофобия и расизъм, терор и насилие, милитаризъм, демагогия.

Типичен признак на фашизма е ксенофобията, която при различните видове фашизъм има различни характеристики като расизъм, омраза, преследването и терор над други народности. В Германия, Хърватия и България има антисемитизъм, В Германия има и антиславянизъм, но него в България и Хърватия го няма, понеже това са славянски народи и държави. Но в България и Хърватия има антисърбизъм.

В България ксенофобията се проявява, както и в Германия предимно във формата на антисемитизъм. Той се разгаря след приемането на ЗЗН. И в България, както и в Германия, той е пряко свързан с радикалния национализъм. В дискусията по приемането на ЗЗН в 25 Обикновено Народно събрание (от 15 до 20 ноември 1940 г.) се приемат множество мерки срещу евреите и масоните. Мотивировката е свръхнационалистическа. Ето например, в мотивировката на вносителите (Дочо Христов, Д. Андреев, Дени Костов и Ат. Попов) се пропагандира отстраняването на „всякакви елементи, които са чужди на неговата националност, когато той народът, престане да се въодушевява от всякакви интернационални (т.е. комунистически – б.м) и космополитни (т.е. либерално-демократични – б.м.) идеологии“, да се наложи „великия и свещен лозунг на националния егоизъм“, както и отричане правата на евреите, а права имат само българите (Д. Христов, Стен. днев. На 25 ОНС, II РС, 15 ноември 1940 г., с. 208). В изказването си Крум Митаков – създателят и ръководителят на крайнодясната фашистка организация Съюз на българските фашисти разкрива целта на неговата партия „постигането на величието на България“, „за осъществяване на абсолютната Сан-Стефанска Велика България“. както и „ограничение до минимум гражданските и политическите права на еврейската раса в България“. Той определя евреите като  „съзаклятници“, „паразити“ и „всяка сган от еврейската раса“(Стен. днев. На 25 ОНС, II РС, 19 ноември 1940 г., с. 228).

Върхът на разкриването на фашисткия характер на ЗЗН е постигнат в речта на Петър Габровски – министър на вътрешните работи и народното здраве. След това тя е издадена като самостоятелна брошура и разпространявана в страната.  В нея централно място има нацията, национализма, българското националното съзнание, което е „в кръвта на българина, то е силата на българщината“. В тази реч се защитава и фашисткия признак за етатизъм, държавата е не само политическа организация, но и стопанска, културна и социална организация. Добре известно е, че държавната намеса във всички дейности е проява на тоталитаризма (белег на фашизма), поставянето на общия интерес над личния, само чрез който „може да има развитие, да има напредък“. В нея реч има и антисемитизъм, чрез който се обосновава приемането на ЗЗН. Габровски твърди, че евреите имат „един национален фанатизъм“.

Като министър той се обявява против интернационализма и космополитизма и твърди, че „евреинът не може да се отърси“ от тях. А това са два основни признака на фашизма – антилиберализъм и антидемократичност, както и антикомунизъм. Той твърди, че „либерализмът … е националното верую на евреина …, това е негова национална черта“.

В речта ясно личи и фашистката демагогия, демагогия не само и не толкова по политически подбуди, а предимно на расова основа. В ЗЗН са записани драконовски антиеврейски мерки и санкции, но от трибуната на Народното събрание Габровски твърди, че „може да има, и има, и аз зная това, добри и почтени хора евреи. Може би това е много вероятно, това е може би сигурно, болшинството от тях да са такива“ (Стен. днев. На 25 ОНС, II РС, 20 ноември 1940 г., с. 256-259). Евреите са „добри и почтени хора“, но фашистите ги преследват всички. Фашизъм без демагогия и пропаганда няма.  

След приемането на ЗЗН са приети още 7 антиеврейски закони, създадено е специално Комисарство по еврейските въпроси, има масово интерниране на евреи от големите градове и най-вече е от София (около 20 000) в провинцията, дори масово преселване и забрана на евреи да живеят в централните части на някои градове, дори да влизат в тези централни части, да извършват принудително трудови дейност под шапката на трудови войски, да носят жълтите значки, на вратите в домовете им да има надпис, че в тях живеят евреи, изземване на еврейско имущество, изпращане на евреите от Беломорска Тракия и Македония в лагерите на смъртта в Полша и т.н..

                За милионите обикновени хора, живели в България през периода на гражданската война 1923-1944 г. (по акад. Г. Марков), е имало фашизъм и фашисти. Има продължителна антифашистка борба и победа на антифашисткия Отечествен фронт. Сега се премълчава участието на България във Втората световна война, бомбардировките на българските градове, партизанското антифашистки движение, масовия фашистки терор. В Париж при сключването на мирните договори (1947 г.) България е разглеждана като фашистка държава-сателит на нацистка Германия.  В страната е имало множество убийства на партизани комунисти и ремсисти, убийства на стотици невръстни деца и малолетни младежи и девойки, на отрязани и разнасяни партизански глави и т.н.

Отричането на фашизма говори само за възраждане на фашизма под нова форма – неофашизъм, често прикриван под булото на краен национализъм.

                   17 ноември 2020 г.

                    Автор Анко Иванов – д-р по философия

                    Източник: Политкомент

Няма коментари:

Публикуване на коментар