сряда, 25 август 2021 г.

Една политическа и морална гнусота

 


Тези дни в Интернет пространството се появи и разпространи един политически портрет на комунистката Мария Бойкикева (майката на политика Христо Иванов) от един известен български комунистофоб и русофоб – проф. Калин Янакиев. Това било негова „лична реакция на една политическа и морална гнусота“, на твърдението на лидер на партия „Възраждане“, че Христо Иванов е син на комунистката Бойкикева, която на митинг като „дисидентка“ е защитила Ахмед Доган.  В обхватния елегантно написан материал е пропуснато, че и бащата на Христо Иванов е комунист. В това, че родителите на Иванов са комунисти аз не виждам „политическа и морална гнусота“. Известно е дори на християнските философи, че децата не носят отговорност за делата и идеите на родителите си. А дали родителите носят отговорност за децата си, отказали се от техните идеи и дела?

В поредицата от записани мисли проф. Янакиев (виден деец на СДС и ДСБ) навярно нарочно разширява обхвата на своя материал. И разбира се като истински седесар и десебар освен словото на Бойкикева в защита на доносника от ДС Меди Доганов (Ахмед Доган), той се опитва да внушава на неизкушените читатели, най-вече на младите хора определени седесарски „политически и морални гнусотии“.  Основава се не на фактите, а на неговите лични „спомени от преди повече от 30 години“, на спомените си като възрастен човек. Аз съм малко по-възрастен и имам други спомени. Заслужава си да размишляваме около някои негови „спомени“ и внушения.

Първото внушение е, че в социалистическа България „дейците на тоталитарния комунистически режим стриктно (и задължително) обвързваха жизненото поприще на всяка личност в държавата с нейния семеен и родов произход“. Да, в България бе прогласен и в известни рамки се прилагаше класово-партийния подход при развитието на кадрите. Той най-стриктно се прилагаше при приемане на работа в Министерството на вътрешните работи и в началния етап – в офицерския състав на армията. Това беше в сила най-вече в първите години след Девети септември. И съвсем естествено. Преди Девети септември комунисти и техни деца да са били приемани на работа в полицията или в армията? Не, в България (по акад. Г. Марков от 1923 до 1944 г.) се е водила гражданска война. На комуниста Ал. Боримечков, убит от полицията, синът не е приет на работа в полицията, не приет в армията, не бил приет за студент в Софийския университет, а чисто просто на следващия ден за отмъщение е разстрелян, понеже е имал „неправилен“ баща. Няма как след смяната на властта децата на фашистите-убийци да бъдат веднага наети в държавните органи (милиция, армия, държавна сигурност). Но тези „забрани“ не са били валидни за всички жизнени сфери.

И понеже боравим със спомени, ще приведа от моя живот един пример, че е политическа и морална гнусота да се твърди, че тогава младите хора зависели „безусловно“ от това имат ли "роднини и близки, засегнати от мероприятията на народната власт след 1944 г.". Примерът е с мой съселянин, само с две години по-голям от мен. Баща му бе ръководител на николапетковистите в селото. Срещу него беше моят баща – член на БКП. Ние бяхме деца и слабо се ориентирахме в тези битки. След много години пътищата ни с моето съселянче се пресякоха отново – в БКП. Той бе завършил висше образование, нищо, че баща му е николапетковист, преминал през обучение в Съветския съюз и дори довел си от там невеста. И той работеше в ЦК на БКП, в отдел „Организационен“. Но той не бе изключение, макар че твърде малко бяха подобни случаи. След промените през 1989 г. и до края на живота си остана верен на партията БКП и БСП.

Второто внушение е, че приемането в университета или във висше училище зависи от това имаш ли „роднини и близки, засегнати от мероприятията на народната власт след 1944 г.". Пример за отрицание на тази теза е биографията на самият автор на статията, който явно се е страхувал от истината за своето потекло, чиито роднини вероятно са с някакви фашистки или профашистки прояви. Ако народната власт тогава си е поставяла за цел да слага сито на такава основа, има ли значение какво сам пишеш в своята автобиография? Това би било проверено. Особено за кандидатстващите по идеологическа дисциплина, каквато безспорно е философията. Но такъв филтър просто не е имало или ако е имало е бил формален. Авторът на статията почти си признава, че в потеклото му има някакво съмнение за „репресирано от комунистите семейство“. И какво се получава – той не само е допуснат в светая светих на комунистическата пропаганда – философския факултет на Софийския университет. И като аспирант той досконално е изучавал марксистко-ленинската философия, вероятно се е доказвал като марксист, иначе не би бил приет в института по философия на БАН.

Сред моите приятели и другари има случаи, които опровергават „спомените“ на професора. Първият бе момчето, с което бяхме в един клас, живеехме в една квартира, в една стая, деляхме хляб и легло. Баща му бе бивш противник на отечественофронтовската власт, на когото в купата сено в двора му е открито огнестрелно оръжие и боеприпаси, предназначени за сваляне на властта. Около година пребивавал в лагера в Белене. И синът на този противник на властта завърши висше образование, стана инженер и пътуваше по света свободно. На друг мой приятел от ученическите години баща му е бил противник на колективизацията, имал прояви срещу изграждането и работата на новото ТКЗС, убеден опозиционер на новата власт. Но неговият син, както и при първият случай е приет в елитна плевенска гимназия. След завършването на гимназията служехме в един и същи взвод в армията. След това кандидатствахме за висше образование и бяхме приети – той инженерство, аз в Софийския университет. Две години деляхме една и съща квартира в София. И той стана инженер. А на един от приятелите ми от войнишките години дядо му е съден след Девети септември за „каналджийство“ (прехвърляне нелегално през границата на бягащи от България фашисти). И той като мен бе приет в Софийския университет, а след неговото завършване стана щатен комсомолски работник в един областен град.   

И тук главното в спомените на професора е пропуснато. А това какво е било равнището на образованието в България. След Девети септември България е не само бедна селска изостанала страна, но и в огромната си част – безпросветна. По-младата възраст на професора не му позволява да си спомни как за няколко години беше проведена огромна за времето си кампания за ограмотяване на населението и за 10 години след Девети септември в България почти не останаха неграмотни хора. Изградени бяха хиляди нови училища, техникуми, професионални училища и т.н. просветни учреждения. Въведено бе задължително основно образование. След това значително се подобри качеството на образованието на българските ученици. И България застана в първата десетка на страните в света по образованието. За сравнение сега пак при задължително основно образование 25% са неграмотните и България по международното сравнително изследване PISA  вече не е в първата десетка, а след 50- то място в света. 

И нещо повече, тези „лоши комунисти“ откриха множество висши училища в цялата страната, не само университети в София, като ВМЕИ (сега Технически университет),  ВИИ (сега УНСС), ХТИ, Лесотехнически университет, медицински университет. В страната се появиха редица нови висши училища като тези в Благоевград, Пловдив, Ст. Загора, Варна, Бургас, Плевен, Габрово. И в тях безплатно учеха дори децата на „засегнати от мероприятията на народната власт след 1944 г.“. А сега студентите на проф. Янакиев плащат безбожни такси, за да учат при него. Благодарение на широко обхватното и качествено инженерно образование България разви голяма за своите мащаби машиностроителна и електротехническа индустрия и дори по производството на мотокари и електрокари застана на трето място в света. Това, разбира се, са неудобни за десните политици истини, но това е истинската история на България през „омразния“ социалистическия период.

Четвъртото скрито внушение е, че когато става дума за лична кариера – няма място за морал. Разбирам, тези деца от семейства на т.нар „засегнати от мероприятия на народната власт“, които като моите съученици и приятели искаха високо образование. Но не разбирам тези, които се кълняха в светостта на марксизма–ленинизма (както студентите, аспирантите, асистентите, доцентите и професорите по философия, социология и научен комунизъм). Моите приятели си избраха уважавани граждански специалности за висше образование, но не в комунистическия идеологически сектор. И бяха приети след изпити, на които показаха високи резултати.

Уважавам тези, които не се движат по посоката на политическия ветропоказател – от правоверен марксист към правоверен антикомунист. Не уважавам и тези, които ругаят публично идеите и делата на своите родители като Бойко Борисов, Христо Иванов, Росен Плевнелиев, Л. Павлова и т.н. Може да не сте съгласни със идеите на своите родители, но им спестете публичното идейно и политическо отцеругателство. Има ли по-голяма „морална гнусота“ от това да си отцеругател? Може би за автора на статията това е „морална висота“!?

Не уважавам и тези, които априорно отричат целия социалистически период на развитието на България. Тогава страната бе сред първите 27 страни в света, сега е на около 60 –то място. Истината може да бъде лична, но и обществена. Който ругае миналото (с постигнати значими в света резултати) на страната си не е патриот, не обича своята страна и народ. Той е просто един себелюбец.

Истината се установява не само и не толкова от спомените, от мемоарите на когото и да било, а от множеството проверени факти. Спомените са нетрайни, твърде често политически оцветени и приспособени за определени цели. Всеки си има своите спомени, но когато ги официализира е добре да си служи не само с отделен факт или възприятие, но и с проверими факти. Иначе се получава тенденциозно политическо антикомунистическо и антиморално внушение.

Анко Иванов

Политкомент

         25.08.2021 г.

Публикувана във в-к "Дума на 6.10.2021 г. , бр. 191 (8786)

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар