вторник, 27 февруари 2018 г.

БСП: идеи или бизнес властване



Неотдавна присъствах на една кръгла маса „Идейните, политически и организационни предизвикателства пред БСП“, организирана от Националния съвет на БСП и Националния политически институт „Д. Благоев“. На нея бяха представени от социолога Живко Георгиев и коментирани от социолога Стефан Георгиев резултатите от актуално социологическо проучване. Акцентът бяха възможностите на БСП като алтернатива на властта. В хода на дискусията имаше редица изказвания, повечето от които не казваха нищо ново за идеята и политиката на БСП. Но имаше едно откровено изказване, което постави в неявен вид същностен проблем пред партията на българските социалисти: „Кое е главното, първичното – левите идеи или властта?“
Опит за отговор на този проблем пролича в изказването на Атанас Костадинов – магистър по философия и социология и специализант в Харвардския университет, народен представител, бивш зам. министър. Нищо лошо. Човекът си има визитка, има си образование и самочувствие на голям политик. Това, което смущава е неговата визия за БСП, за това как БСП да се позиционира пред избирателите, т.е. пред българския народ. В изказването си той прокара идеята, че пред избирателите БСП не трябва да използват левите идеи. („Левите идеи ли ще върнат БСП на власт?“). И той накратко защити тезата, че не левите идеи, а програма, която да откроява, в която да се намерят 5 (пет) конкурентни предимства на нацията. И само на тази основа БСП на власт ще управлявала успешно. Явно е силно повлиян от идеите на либерала Майкъл Портър.  Именно на Портър принадлежи идеята за петте сили, които осигуряват конкурентността: интензитет на конкурентните сили; сила при преговорите от страна на клиента; сила при преговорите от страна на доставчика; опасност от продукти заместители; опасност от навлизане на нови конкуренти. Изказването завърши с обширен цитат от Майкъл Портър, който аудиторията не особено внимателно слушаше.
Разработката на Портър е  по същество маркетингова стратегия за функциониране на бизнеса и бизнес-отношенията в либералните общества. Но тя механично не може да се използва в политическия маркетинг, особено в политическия маркетинг на лява партия. Особено, когато се поставя акцента не върху политическия продукт (политическите идеи и политическите стратегии), а върху „конкурентните предимства на нацията“. Нещо се забравя, че всяка партия, включително и БСП, е част от обществото, част, които изразява определени политически интереси, основаващи се на определена политическа идеология. Властта  се дава от избирателите на партиите за да реализират интересите на доминиращия кръг от избиратели,  а не „конкурентните предимства на нацията“. В политиката конкуренцията е между партии с различни идеологии и доминиране на различни политически интереси. Всеки опит за премахване на различията идеите, между ляво и дясно, под маската на „общонародните интереси“, „на стабилността на държавата“,  на „конкурентните предимства на нацията“ и т.н. водят до срив за левите партии. Справка ПАСОК, Нидерландската Партия на труда (лейбъристи), Френската социалистическа партия, а защо не и Германската социалдемократическа партия.  
Наложената лукановистка теза, заемка от западните лявоцентристки социалдемокрации, че партията не е вече партия на работническата класа, на трудовото селячество и на прогресивната интелигенция, а е партия на всички, на целия народ доведе до срив на авторитета на БСП. И естествено до защита предимно на интересите на бизнеса, с фалшивата манипулативна тези, че бизнеса (срамежливо наричан работодатели), храни хората, той им осигурявал работа и доходи. И ако бе вярна тази теза, ние нямаше да сме на последно място в Европа по доходи, най-бедната държава, при най-ниските данъци за бизнеса. На кръглата маса социолозите, провеждащи изследването, посочиха, че върху БСП тежи упрекът от неубедителните управления на Станишев и  Орешарски, независимо от някои добри икономическите резултати. По същество това са управления, които защитаваха уж интересите „на целия народ“, но по същество предимно на едрия и средния бизнес, с оправданието че това било наложено от коалиционните партньори.  
Предлаганата от Костадинов бизнес-стратегия за идване на власт на БСП не отчита реалностите в страната. На самата кръгла маса социологът Георгиев ясно посочи, че по същество БСП няма влияние и не е припозната от работниците и безработните. По неговите данни, ГЕРБ има два пъти (2:1) по-силно влияние от БСП сред работниците.  Той не разкри причините, но те са очеизвадни. Много често работниците и безработните възприемат БСП като партия на милионерите, партия на бизнеса. За обикновените хора не е ясно, че милионерите в БСП са малцина. Но те ги виждат на преден план в Националния съвет на БСП, в състава на парламентарната група. А обикновените хора, работници и безработни, не са убедени, че милионерите могат да защитават техните интереси. Макар че самите милионери, едрите и средните бизнесмени в БСП, да твърдят обратното. БСП не спечели последните парламентарни избори, както се очакваше, понеже излезе с продясна бизнес предизборна платформа, а не с идеята за същностна социална промяна на функциониране на обществото. И сега Костадинов се отказва от левите идеи и ни пробутва, чрез авторитета на либералния икономист Портър, продясна позиция, маскирана като  „конкурентни предимства на нацията“.    
В България, в условията на някакъв безсмислен, безкраен проход, има силно размиване на идейните основи на всички партии, повечето от които са предимно популистки, с обикновени думи обещават неща, които нямат намерение да свършат. Това с особена сила се отнася за ГЕРБ и патриотарите. И поради това, че на власт се реализират предимно десните решения, хората обявиха политиката за мръсна работа, за статукво. И не виждат изход от това статукво. И оплюват справедливо „политическата класа“. Реален изход от безнадеждната ситуация може да предложи и реализира от политическите партии само БСП. Но не с бизнес предизборни платформи, а с радикална лява алтернатива в социално-икономическата сфера.
Всеки може да има всякакви идеи и възгледи. В БСП това е безкрайна практика. И всеки свободно да си ги изразява. Лошото е когато, хората с десни идеи заемат важни постове в лява партия. И то е лошо, защото те участват активно в прокарването на десни решения. А може би са там, в ръководствата, наложени от някои най-ръководни дейци на социалистическата партия? А простосмъртните членове на партията да си протестират колкото си искат! БСП ще има значим политически успех, когато се откаже от редица неолиберални решения и не допуска в нейната политика подценяването на левите социални и социалистически идеи. Иначе властването става самоцелно, от типа на СДС (Стани Да Седна). И всички видяхме докъде стигна СДС. 

Отговорът на въпроса от заглавието е само един и еднозначен. В социалистическа партия са водещи са левите идеи, а не либералните стратегии.


27.02.2018 г.
Автор: Анко Иванов – д-р по философия
Източник: Политкомент

Няма коментари:

Публикуване на коментар