Автор: Анко Иванов
През последното десетилетие в българския
обществен живот и в журналистиката все по-често се използва териминът
„олигархия“. Но и твърде често не се разбира неговата същност, както и същността
на олигархическата власт и механизмите на нейното установяване и функциониране.
Както е известно от речниците и енциклопедиите олигархията е власт на малцина –
политически режим на управление на страната, при който властта е в ръцете на
малка група много богати хора, т.е. подчиняване на политическата власт на
капитала. Погрешно е обаче да се счита че всеки богаташ е олигарх. Олигарх става
този богаташ, който използва своето богатство за вземането на важни властови и
управленски решения, които са в негов или на близките му и на свързаните с него лица интерес. Олигарси стават обикновено банкери и собственици на крупни фирми
и кръгове от фирми. Свързването на едрите бизнесмени с властта (олигархизъм) става под две форми облечени в
демократична премяна. Първата форма на олигархията е прякото свързване и
сливане на държавна власт с капитала и богатството. Тази форма в
най-отвратителния и вид е характерна за съвременна Украйна. Там се редуват
президенти олигарси (Янукович и
Тимошенко), губернатори
на икономически най-мощните области са олигарси (Коломойски, Тарута и др.). Втората форма на олигархията е задкулисната
(лобистката). Чрез нея в прикрита форма се приемат и
поправят закони, наредби и други подзаконови нормативни актове, режисират се
обществени поръчки и и отдаването на концесии
в интерес на определена група бизнесмени или дори отделен бизнесмен. Има
много общо в тези две форми, но резулатът е едни – използване на властови
позиции за обогатяване, но не на държавата и народа.
Има
множество механизми за установяване на
олгархическа власт и за нейното поддържане и финкциониране. Такива са:
Първо. Пряко купуване, подкупване или други
форми за привличане към интересите на определен кръг фирми или отделна фирма на
депутати в Народното събрание, кметове, общински съветници, ръководители и възлови
експерти в министерства, агенции, комисии и т.н. Тази форма е пряко корупционна
и е най-скрита. Опитът тя да бъде прикривана често води и до привличане на
прокурор и съдии в интерес на определен бизнесмен или група бизнесмени;
Второ. Финансиране на предизборните кампании
на политически партии, организации и движения срещу обещания за определени
съдействия. Това финансиране поради преките забрани в закона използва непреки форми.
Често пъти то се изразява в заплащане на конкретни услуги за дейности на
партии, например отпечатване на агитационни материали в чужбина и т.н. По
образния изказ на Ахмед Доган ДПС има и работи с определен кръг от фирми. Но е
наивно да се мисли, че тези фирми действат на основата на някакъв друг интерес,
освен на това, че „интереса клати феса“, т.е. те плащат на ДПС и устройват на
работа негови хора с оглед използването на властовите възможности на ДПС;
Трето. Прякото влючване в състава на Народното
събрание, общинските съвети, кметовете и т.н. на бизнесмени. Това е характерно
за всички политически партии. Например такъв бе Делян Пеевски от ДПС в 41 и 42
Народно събрание, Емил Димитров от ГЕРБ в 41 -то Народно събрание, Петър Кънев
от БСП в 42 –то и т.н. Такива са случаите с избирането на Портних от ГЕРБ за
кмет на Варна и пр.
Четвърто. Създаването на
самостоятелни политически партии на крупни бизнесмени с оглед пряко реализиране
на властовите функции. В нашата нова политическа история има няколко примера. Първият
е неуспешният опит на Ковачки и Сяров да създадат политическа партия. Опитът с тази партия е поучителен. Той стана неуспешен, защото разчиташе предимно на
корпоративен вот на избирателите и поради яростната съпротива на ръководствата
на старите политически партии, които чрез влиянието си в МВР, прокуратурата и
съда създадоха непоносима обществена атмосфера за Ковачки и неговия бизнес. Той
с години трябваше да води дела и макар, че накрая бе оправдан, целта бе
постигната – Ковачки не успя да влезе в политиката и да придобие преки властови
функции. Вторият е създаването на олигархическия кръг ГЕРБ. Създаде се ново
движение, а след това и партия, която изразява и защитава местни олигархически
властови интереси на останките от СИК (Пашата, Маджо, Каратиста и др.), кръга на „Котараците“ и кръга
„Капитал“. Стремежът пряко да влезе в политиката и да придобие важни властови
функции от Цветан Василев е вероятната първопричина за проблемите на неговите
фирми и особено на Корпоратвина търговска банка (КТБ).
Пето. Непрекъснатата колаборация на едри
бизнесмени с политическите партии. В повечето случаи те подкрепят тази, която е
на власт. Типичен е примерът с Главбулгарстрой на Симеон Пешов, която
поддържаше СДС, след това БСП по време на правителството на Станишев и веднага
след идването на власт на Борисов започна да поддържа ГЕРБ. Подобна е ситуацията
с групата около Цветан Василев и Делян Пеевски. По време на правителството на
Станишев те поддържаха Тройната коалиция. На други ден след идването на власт безрезервно
започнаха да поддържат ГЕРБ, а след падането на ГЕРБ първоначално поддържаща
правителството на Орешарски (БСП+ДПС). След това се скараха и Пеевски остана да си поддържа
ДПС и съюза му с ГЕРБ. В тази група можем да отнесем обвързването на бизнесмени
с ГЕРБ под силен натиск от лидерите на партията. Типичен е примерът с мутациите
на Огнян Донев и водената от него организация на работодателите (КРИБ).
Шесто. Комерсиализация на политиката като
дейност на уж свободни и демократични основи е предпоставка за навлизане на
капитала в политиката. Комерсализацията върви чрез издържане от бизнеса на
партийните печатни издания, финансиране на отделни прояви и на участието на
партийте в изборите. Членският внос в партийте е символичен и той не позволява
провеждането на прилична обществено значима политическа пропаганда.
В
България се формира особен тип олигархическо управление – срастване между власт
– богаташи – политически партии, т.е. политико-икономическа олигархия. При
класическата олигархия водещо място имат едрите бизнесмени. В български условия
водещи са едрите бизнесмени и водещите политици. Тази симбиоза на едрия
капитал с политическите лидери е характерна за множество български партии, но
преди всичко за ДПС, СДС и ГЕРБ. У нас е налице и свързване на президентската
политическа власт с олигархичния кръг на Капитал и служебното правителство на
Близнашки.
Олигархическата
власт води до огромно нарастване на социалното разслоение на обществото, масово
обедняване на народа. И в тази „мътна вода“ на бедността и социалното отчаяние
много по-лесно се правят още повече пари. Демокрация, в истинския смисъл на
думата, сега в България няма и няма условия да има. Управлавящата власт няма интерес
да се повиши интелекта на преобладаващата част от населението. Тогава то би
разкрило същността на псевдодемократичното устройство и функциониране на държавната
власт. Демокрацията не се подарява, а тя се извоява от гражданите.
7.09.2014 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар